Από την 1η Νοεμβρίου 2026, τίθεται σε ισχύ ένα νέο εργασιακό πλαίσιο που εδραιώνει το δικαίωμα των υποψηφίων να γνωρίζουν το εύρος των αμοιβών για μια θέση εργασίας, ενώ παράλληλα θεσπίζει αυστηρούς κανόνες για τις επιχειρήσεις. Το πλαίσιο αυτό στοχεύει στην προώθηση της μισθολογικής διαφάνειας και την επίτευξη ίσης αμοιβής μεταξύ γυναικών και ανδρών. Μέσω εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας, παρέχονται αναλυτικές οδηγίες, εστιάζοντας στην υποχρέωση των εργοδοτών να διαθέτουν αντικειμενικά και ουδέτερα ως προς το φύλο κριτήρια για τον καθορισμό των αμοιβών, καθώς και στη δυνατότητα των εργαζομένων να ζητούν πλέον συγκεκριμένα στοιχεία για το μισθολογικό επίπεδο της θέσης τους.
Διαβάστε: Οι δύο στεγαστικές παρεμβάσεις που έρχονται τον Οκτώβριο: Έως 46.000 ευρώ για ανακαίνιση και μετακόμιση
Από την 1η Νοεμβρίου, όλοι οι εργοδότες, ανεξαρτήτως του αριθμού των εργαζομένων τους, θα είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν και να εφαρμόζουν μισθολογικές δομές που εξασφαλίζουν ίση αμοιβή για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας. Αυτές οι δομές πρέπει να είναι τεκμηριωμένες και να επιτρέπουν τη συγκριτική αξιολόγηση των θέσεων εργασίας.
Αναλυτικότερα, οι αλλαγές περιλαμβάνουν:
- Αξιολόγηση. Ο μισθός δεν θα μπορεί να συνδέεται με αόριστα ή υποκειμενικά κριτήρια. Η αξιολόγηση των θέσεων θα βασίζεται σε αντικειμενικά και ουδέτερα ως προς το φύλο κριτήρια, όπως οι δεξιότητες, η προσπάθεια, η ευθύνη, οι συνθήκες εργασίας, η αρχαιότητα, οι σχετικές μη τεχνικές δεξιότητες, καθώς και άλλοι αντικειμενικά συναφείς παράγοντες. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να μπορούν να τεκμηριώνουν οποιαδήποτε διαφορετική αμοιβή μεταξύ εργαζομένων σε συγκρίσιμες θέσεις.
- Ενημέρωση. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές αφορά τους υποψήφιους εργαζόμενους. Πριν από την πρώτη συνέντευξη, οι υποψήφιοι θα δικαιούνται να γνωρίζουν από τον μελλοντικό εργοδότη την αρχική αμοιβή ή το εύρος της αμοιβής που αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη θέση εργασίας. Επιπλέον, οι αγγελίες, οι προκηρύξεις και οι σχετικές δημοσιεύσεις δεν θα μπορούν να περιλαμβάνουν αναφορές στο φύλο ή στην οικογενειακή κατάσταση, ούτε κριτήρια που οδηγούν άμεσα ή έμμεσα σε διάκριση λόγω φύλου. Στόχος είναι ο περιορισμός πρακτικών που μπορεί να οδηγήσουν σε διαφορετική μεταχείριση ανδρών και γυναικών ήδη από το στάδιο της επιλογής προσωπικού. Το υπουργείο παρουσίασε το νέο πλαίσιο ως σύστημα διαφάνειας δύο σταδίων: πριν και μετά την πρόσληψη. Οι εργαζόμενοι αποκτούν ένα σημαντικό νέο δικαίωμα ενημέρωσης. Μπορούν να ζητούν εγγράφως το ατομικό τους επίπεδο αμοιβής, καθώς και τα μέσα επίπεδα αμοιβής ανά φύλο για την κατηγορία εργαζομένων στην οποία ανήκουν, όταν πρόκειται για όμοια εργασία ή εργασία ίσης αξίας. Ο εργοδότης υποχρεούται να απαντήσει εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, και σε κάθε περίπτωση, εντός δύο μηνών από την υποβολή του αιτήματος. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις οφείλουν ετησίως να ενημερώνουν το προσωπικό για αυτό το δικαίωμα και τον τρόπο άσκησής του. Η διαφάνεια, ωστόσο, δεν συνεπάγεται τη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων, καθώς η παροχή των πληροφοριών θα γίνεται με τήρηση των κανόνων προστασίας προσωπικών δεδομένων και εμπιστευτικότητας.
Αυξημένες υποχρεώσεις προβλέπονται για τις επιχειρήσεις που απασχολούν τουλάχιστον 100 εργαζομένους. Αυτοί οι εργοδότες θα πρέπει να υποβάλλουν στοιχεία σχετικά με το μισθολογικό χάσμα μεταξύ γυναικών και ανδρών, συμπεριλαμβανομένου του συνολικού μισθολογικού χάσματος, του χάσματος στα συμπληρωματικά ή μεταβλητά στοιχεία αμοιβής, του διάμεσου μισθολογικού χάσματος, του ποσοστού ανδρών και γυναικών που λαμβάνουν μεταβλητές αποδοχές, της κατανομής ανδρών και γυναικών στα μισθολογικά τεταρτημόρια και του μισθολογικού χάσματος ανά κατηγορία εργαζομένων.
Τα στοιχεία αυτά θα υποβάλλονται στον Συνήγορο του Πολίτη. Επιπλέον, συγκεκριμένες πληροφορίες θα πρέπει να παρέχονται στους εργαζομένους και τους εκπροσώπους τους:
- Για τις επιχειρήσεις με 250 εργαζόμενους και άνω, η πρώτη υποβολή στοιχείων προβλέπεται έως τις 7 Ιουνίου 2027 και στη συνέχεια ετησίως.
- Για επιχειρήσεις με 150 έως 249 εργαζόμενους, η πρώτη υποβολή γίνεται επίσης έως τις 7 Ιουνίου 2027, αλλά στη συνέχεια ανά τριετία.
- Για επιχειρήσεις με 100 έως 149 εργαζόμενους, η πρώτη υποβολή μετατίθεται έως τις 7 Ιουνίου 2031 και στη συνέχεια πραγματοποιείται ανά τριετία. Έτσι, το νέο σύστημα δημιουργεί ένα διαρκές πλαίσιο παρακολούθησης των μισθολογικών διαφορών μεταξύ των δύο φύλων.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η λεγόμενη κοινή αξιολόγηση των αμοιβών (εργοδότης και εκπρόσωποι εργαζομένων). Η διαδικασία ενεργοποιείται όταν συντρέχουν σωρευτικά τρεις προϋποθέσεις:
- Πρώτον, διαπιστώνεται διαφορά τουλάχιστον 5% στο μέσο επίπεδο αμοιβής μεταξύ γυναικών και ανδρών σε οποιαδήποτε κατηγορία εργαζομένων.
- Δεύτερον, η διαφορά δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με αντικειμενικά και ουδέτερα ως προς το φύλο κριτήρια.
- Τρίτον, η διαφορά δεν έχει διορθωθεί μέσα σε έξι μήνες από την υποβολή των σχετικών στοιχείων.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
