ΔΕΘ: Οι μεγάλοι κερδισμένοι των φορολογικών παρεμβάσεων Μητσοτάκη – Ελαφρύνσεις, μηδενικοί φόροι και μόνιμη στήριξη εισοδήματος στο επίκεντρο

Δυτικά Προάστια Team

Ελεύθεροι επαγγελματίες, τρίτεκνοι, αγρότες κατ’ επάγγελμα και επιχειρήσεις αναδεικνύονται οι κύριοι ωφελούμενοι του νέου πακέτου φορολογικών μέτρων που παρουσίασε ο πρωθυπουργός από την κορυφαία έκθεση της ΔΕΘ.

Οι νέες φορολογικές ελαφρύνσεις, οι οποίες θα τεθούν σταδιακά σε ισχύ από το 2027 και θα επεκταθούν τα επόμενα χρόνια, χάραξαν έναν οδικό χάρτη για τη μόνιμη ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος για τις πλέον ευάλωτες ομάδες πολιτών και την αύξηση της ρευστότητας στις επιχειρήσεις. Χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες θα δουν τον φορολογικό τους συντελεστή να μειώνεται, καθώς καταργούνται οι προσαυξήσεις στον τεκμαρτό υπολογισμό του εισοδήματος που συνδέονταν με τον κύκλο εργασιών και τη μισθοδοσία. Παράλληλα, μειώνεται και η προκαταβολή φόρου. Ιδιαίτερα ευνοϊκά είναι τα νέα για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες και τους τρίτεκνους με εισόδημα έως 20.000 ευρώ, οι οποίοι απαλλάσσονται πλέον από τον φόρο εισοδήματος, πληρώνοντας φόρο μόνο για το ποσό που υπερβαίνει αυτό το όριο.

Για τις επιχειρήσεις, ξεκινά μια περίοδος σταδιακής φορολογικής ελάφρυνσης μέσω της μείωσης της προκαταβολής φόρου και της κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος. Επιπλέον, ενισχύονται τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία που απευθύνονται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ανάσα για τις οικογένειες

Από την 1η Ιανουαρίου 2027, περίπου 87.000 τρίτεκνοι θα απολαύσουν μηδενικό φόρο εισοδήματος για ποσά έως 20.000 ευρώ. Ο φόρος θα επιβάλλεται μόνο για το ποσό που υπερβαίνει αυτό το όριο, καθώς το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 11.000 ευρώ, φτάνοντας τα 25.364 ευρώ από 14.364 ευρώ. Έτσι, ένας μισθωτός με τρία παιδιά και ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ, που σήμερα θα πλήρωνε 620 ευρώ φόρο, από το 2027 θα πληρώνει μηδενικό φόρο. Για έναν τρίτεκνο ελεύθερο επαγγελματία με εισόδημα 15.000 ευρώ, η συνολική εξοικονόμηση μπορεί να ανέλθει έως και 1.350 ευρώ. Όλοι οι τρίτεκνοι, ανεξαρτήτως ύψους εισοδήματος, θα δουν μείωση στον φόρο τους, καθώς τα πρώτα 20.000 ευρώ εισοδήματος δεν θα φορολογούνται. Για παράδειγμα, ένας τρίτεκνος με εισόδημα 30.000 ευρώ θα έχει ετήσια μείωση φόρου 1.800 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τους κατ’ επάγγελμα αγρότες, από το φορολογικό έτος 2026, ο φόρος για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ μηδενίζεται. Το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 13.571 ευρώ, φτάνοντας τα 22.204 ευρώ. Ενδεικτικά, ένας αγρότης με εισόδημα 20.000 ευρώ, που σήμερα πληρώνει 1.183 ευρώ φόρο, από το 2026 δεν θα πληρώνει φόρο. Σε περίπτωση εισοδήματος 30.000 ευρώ, η φορολογική επιβάρυνση περιορίζεται στα 2.183 ευρώ από 5.083 ευρώ, με μέγιστο όφελος 2.900 ευρώ. Εκτιμάται ότι αρχικά το μέτρο θα ωφελήσει περίπου 47.000 από τους 245.907 αγρότες.

Ενίσχυση χρηματοδότησης για επιχειρήσεις

Σημαντικές παρεμβάσεις ανακοινώθηκαν και για τις επιχειρήσεις:
Α. Προβλέπεται σταδιακή μείωση της προκαταβολής φόρου, ξεκινώντας από το 2027. Στόχος είναι η μείωση από το σημερινό 80% στο 50%, ώστε να εξισωθεί με την προκαταβολή των ατομικών επιχειρήσεων.

Β. Το τέλος επιτηδεύματος καταργείται πλήρως για τις επιχειρήσεις που εδρεύουν στην επαρχία από το φορολογικό έτος 2026. Για παράδειγμα, μια επιχείρηση λιανικού εμπορίου στη Θεσσαλονίκη, που σήμερα καταβάλλει 1.600 ευρώ τέλος επιτηδεύματος, από το 2027 θα απαλλαγεί από αυτό το ποσό. Στην Αττική, το τέλος επιτηδεύματος θα μειωθεί αρχικά κατά 50% το 2028 και θα καταργηθεί πλήρως το 2029.

Γ. Ποσό 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, 1,1 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε δανειοδοτικά εργαλεία και 400 εκατομμύρια ευρώ σε εγγυοδοτικά προγράμματα, ενισχύοντας σημαντικά τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Δ. Μειώνεται ο χρόνος απόσβεσης του εξοπλισμού των επιχειρήσεων από 10 σε 6 χρόνια για δαπάνες που αφορούν την ανανέωσή του. Αυτό αποσκοπεί στην ενίσχυση των επενδύσεων και της παραγωγικότητας. Οι επενδύσεις σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό θα έχουν δικαίωμα απόσβεσης σε 6 χρόνια αντί για 10, για δαπάνες που πραγματοποιούνται από 1/1/2027. Η απόσβεση θα γίνεται με συντελεστές 10%-10%-15%-15%-25%-25%.
Ε. Αυξάνεται ο φόρος που καταβάλλουν στελέχη για μπόνους διανομής κερδών άνω των 60.000 ευρώ, από 5% σε 15%.

Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή

Διαμοιρασμός του άρθρου